Gyakran Ismételt Kérdések
Hogyan nézhetem meg a kiválasztott lakást?
Akár honlapunkon, akár valamelyik hirdetési oldalon találtad meg lakásunkat, hívd fel a hirdetésben szereplő telefonszámot, vagy küldj egy üzenetet és ingatlankezelőnk szívesen megmutatja neked a lakást. Ha az adott lakás esetleg még nem költözhető, vagy folyamatban van a berendezése, általában meg tudod nézni mintalakásunkat, vagy egy másik hasonlóan berendezett lakást.
Milyen feltételekkel bérelhetem ki a lakást?
Ahhoz, hogy lakást bérelhess tőlünk, rendelkezned kell személyes okmányokkal (személyi igazolvány, vagy útlevél), igazolnod kell a szükséges jövedelmet (többféleképpen is megteheted, a részleteket ingatlankezelőtől tudhatod meg), alá kell írnod egy minimum 1 éves határozott idejű bérleti szerződést és meg kell fizetned a kauciót.
Külföldi állampolgárként is bérelhetek tőletek lakást?
Természetesen, állampolgárságtól függetlenül, mindenkit szívesen látunk! Minden ingatlankezelőnk beszél angolul, ahogyan a bérleti szerződést is aláírhatod kétnyelvű változatban. Állampolgárságtól függően szükséged lehet még néhány iratra (pl. munkaszerződés, jövedelemigazolás), ezekről az ingatlankezelőtől kaphatsz tájékoztatást. Külföldi állampolgárként négy havi bérleti díjnak megfelelő összegű óvadék fizetendő, amely a bérleti időtartam lejártával a Felek közötti bérleti szerződés rendelkezései alapján elszámolásra és visszafizetésre kerül a Bérlő részére.
A bérlőn kívül kik lakhatnak a lakásban?
A lakás méretétől függ, egyszerre hányan lakhattok ott. Még a bérleti szerződés megkötése előtt egyeztesd ingatlankezelővel hányan költöznétek be. Ami fontos, hogy a bérelt lakást se rövid, se hosszú távra nem adhatod albérletbe, nem használhatod Airbnb céljára.
Bejelentkezhetek a lakásba?
Igen, a bérleti szerződés megkötése után a szokásos módon bejelentkezhetsz az okmányirodában. A bejelentkezés után kapsz lakcímkártyát, és igényelhetsz parkolási engedélyt is. Ha nem egyedül költözöl, és a többiek is szeretnének bejelentkezni, a bérleti szerződésbe „használó”-ként az ő nevüket is rögzíteni kell,
Milyen kisállatokat tarthatok?
Akváriumban, vagy terráriumban a jogszabályok és a házirend keretei között szabadon tarthatsz bármilyen kisállatot. A szerződés megkötése előtt, vagy ha később szerzed be kisállatod, a beszerzéskor köteles vagy bejelenteni, hogy milyen és mennyi állatot tervezel így tartani a lakásban. Kutya, macska, vagy más, a lakásban ketrecben, vagy szabadon tartott kisállat esetén mindig egyedileg vizsgáljuk meg a kérést, és a fajtától, mérettől és az állat korától függően döntünk. Általában azt mondhatjuk, hogy 2 év feletti és 6 kg alatti kisállatok tartásához szoktunk hozzájárulni. A részletekről akár előzetesen is, ingatlankezelőtől tudsz érdeklődni. Bármilyen állatot is tartasz, zajjal, szaggal vagy más módon nem zavarhatod szomszédaidat.
Mit tartalmaz a bérleti szerződés?
Minden fontos részletet és adatot a felekről (bérlő és bérbeadó), az ingatlanról, a bérleti jogviszony időtartamáról, a fizetendő díjakról és költségekről (közös költség és közüzemi fogyasztások díjai). Tartalmazza a szerződés megszűnésének, megszüntetésének szabályait, a felek jogait és kötelességeit, és még sok más részletet. A bérleti szerződés tervezetét az ingatlankezelő e-mailben küldi meg véleményezésre, igény szerint vele tudod egyeztetni a kérdéses részleteket.
Mennyi időre kötjük a bérleti szerződést?
A bérleti szerződésünk határozott idejű, minimum 1 éves időszakra szól. Ez azt jelenti, hogy a rendkívüli eseteket kivéve ez alatt az egy év alatt sem te, sem mi nem mondhatjuk fel a szerződést, megszüntetése csak közös megegyezéssel történhet.
Hogyan hosszabbíthatom meg a szerződést?
Bérleti szerződésed lejárta előtt, ha szeretnél hosszabbítani, neked kell ezt jelezned ingatlankezelőd felé. Ha a szerződés lejárta előtti 30. napig nem keresel minket, ingatlankezelőd mindenképpen jelentkezni fog nálad, hogy egyeztessen a hosszabbításról vagy a megszüntetésről. Ha úgy döntesz, hogy nem írod alá a hosszabbításról szóló szerződésmódosítást, úgy a lakásbérleti jogviszony a szerződés lejártakor megszűnik.
Változhat-e a bérleti díj a szerződés ideje alatt?
Nem, a szerződés időtartama alatt a bérleti díjad nem fog változni. A társasház azonban emelheti a közös költséget, ahogy a közüzemi szolgáltatók is a díjaikat. A bérleti szerződés meghosszabbítása esetén viszont valószínűleg, hogy a bérleti díj is változni fog.
Mennyi kauciót kell fizetnem?
Szerződéskötéskor jellemzően két havi bérleti díjnak megfelelő kauciót kell fizetned. Ez az összeg bizonyos esetekben, például kisállat tartása esetén három havira nőhet. Fontos, hogy a plusz egy havi kauciót akkor is meg kell fizetned, ha a beköltözés után szerzel be valamilyen kisállatot.
Hogyan fizetem a bérleti díjat?
A bérleti díjat, illetve más, a Flatconak fizetendő díjat kizárólag banki átutalással tudod megfizetni. Készpénzben, bankkártyával, vagy bármilyen más módon jelenleg nem lehetséges a fizetés.
Hogyan szűnhet meg a szerződésem?
Ha a meglévő bérleti szerződésedet valamilyen okból akár te, akár mi nem szeretnénk meghosszabbítani, a meghatározott idő leteltével a szerződés automatikusan megszűnik. Kivételes esetben, főleg valamelyik fél súlyosabb szerződésszegése esetén rendkívüli felmondás is lehetséges, ennek feltételeit a bérleti szerződés részletesen tartalmazza.
Hogy kell visszaadnom a lakást?
Úgy, ahogyan megkaptad, nagytakarítva (beleértve a textíliákat és a háztartási gépeket is), illetve teljes egészében kifestve, az átadáskori falszínekkel megegyező színre. Ha nem szeretnél ezekkel foglalkozni, ingatlankezelőd szívesen ajánl olyan megbízható vállalkozót, aki kedvező áron elvégzi a festést, illetve a takarítást. A lakást az ingatlankezelőd veszi át tőled, együtt nézitek át, és csináljátok meg a leltárt az ingóságok vonatkozásában is. Az átvételről, a leltárról jegyzőkönyvet készítünk.
Hogyan kapom vissza a kauciómat?
A lakás visszaadását követően elszámolást készítünk, ebben szerepel az esetleg még ki nem fizetett bérleti díj, a közös költség, és a közmű fogyasztás is, amiket levonunk a kaucióból. A lakásban keletkezett, nem rendeltetésszerű használatból eredő károk helyreállítási költsége, a sérült, vagy hiányzó bútorok, berendezési tárgyak értéke szintén levonásra kerül. A kaució levonások után megmaradt részét a lakás átadását követő 45 napon belül utaljuk át az általad megadott bankszámlaszámra.
Mi van a lakás felszereltségében?
Amennyiben a hirdetésben másként nem szerepel, lakásaink teljesen berendezve és felszerelve bérelhetőek. Ez magában foglalja a konyhabútort, a beépített konyhagépeket, beleértve a mikrót, és a legkisebb lakások kivételével a mosogatógépet is. A lakás bútorzatába tartoznak a beépített szekrényeken túl a mobil bútorok is, ágy, éjjeliszekrények, étkezőasztal és székek, ülőgarnitúra, dohányzóasztal és TV állvány. Szintén a berendezéshez, illetve felszereltséghez tartozik a mosógép, a lakószobákban a redőny, a függöny, a szőnyeg, valamint a dekoráció (képek, díszpárnák).
Mi nem a felszereltség része?
Nem tartoznak a felszereltségbe a konyhai kisgépek (kávéfőző, kenyérpirító stb.), vagy más konyhai felszerelés (pohár, evőeszköz, étkészlet stb.). Szintén nem tartozik ide a televízió, hangfalak, vagy bármilyen más multimédiás eszköz. A bérleti díj nem tartalmazza az internet és TV szolgáltatást sem, ezekre igény esetén a szolgáltatónál fizethetsz elő. A bérleti jogviszony megszűnése esetén az előfizetést is neked kell felmondanod, és gondoskodnod kell a modem vagy más eszköz visszaadásáról a szolgáltatónak. (Apartmanházainkban a távközlési szolgáltatást a Magyar Telekom biztosítja, néhány házban más szolgáltatót is megtalálsz.)
Változtathatok a berendezésen, felszerelésen?
Igen, a raktáraink kapacitásától függően a kisebb mobil bútorokat (szék, fotel, dohányzóasztal stb.), dekorációs tárgyakat kérés esetén elvisszük a lakásból. Nagyobb bútorok, különösen ágy, kanapé vagy szekrény elvitetésére azonban nincsen lehetőség, ezek tárolását nem tudjuk megoldani. Ha ezekre nincs szükséged, egy általad, saját költségedre bérelt raktárban letárolhatod őket.
Szerelhetek fel a falra saját polcokat, képeket?
Igen, a vakolt-festett falakra felfúrhatsz polcot, akasztót, de ezeket a bérlet lejártakor le kell szedned, a helyüket pedig nyom nélkül el kell tüntetned (glettelés, festés). A csempézett falak, és az ajtók megfúrása azonban szigorúan tilos, mivel ezek nyom nélkül nem javíthatóak. Ha mégis megfúrnád a csempét vagy az ajtót, a lakás visszavételekor mi gondoskodunk a javításról, cseréről, a költségedet pedig a kauciódból vonjuk le.
Mi az, amit nekem kell karbantartanom?
kell elvégezned. A háztartási gépek használati útmutatóit a lakásban találod, ezek tartalmazzák a karbantartással kapcsolatos tudnivalókat is. Fontos, hogy ezeket betartsd és elvégezd, mert ha valami elromlik, és látható, hogy nem volt megfelelően karbantartva (pl. piszkos, eltömődött szűrő), akkor a szükséges javítás vagy csere költségét neked kell fizetni.
Szintén a te feladatod és költséged a fogyóeszközök cseréje, pótlása. Ezek közé tartoznak többek között a következők:
– a lakás, az erkély, a háztartási gépek rendszeres takarítása és tisztítása,
– a fürdőszobai és konyhai elszívó szűrőjének tisztítása,
– kiégett izzók cseréje (erkélyen is),
– ha van elemmel működő berendezés (pl. termosztát), úgy az elemek cseréje,
– a lakás szükség szerinti festése, legkésőbb a lakás visszaadásakor.
A lakáson kívül van bármilyen karbantartási, takarítási kötelezettségem?
A közösségi területek (edzőterem, szauna, klubszoba stb.) használata során minden lakó felel a rendért és tisztaságért. Ha ezeket rendetlenül vagy piszkosan hagyod magad után, a takarítás költségét a társasház felszámíthatja neked. Hasonlóan, ha a folyosón, liftben, előtérben valamit összekoszolsz, köteles vagy azt a lehető leggyorsabban feltakarítani.
Mi történik, ha a lakásban elromlik, tönkremegy valami?
Ha lakásodban valamilyen általunk adott berendezés, felszerelés, háztartási gép normál használat mellett tönkre megy, meghibásodik, mi gondoskodunk a javításról vagy a cseréről, és a költségek is minket terhelnek. (A karbantartás elmaradása miatti meghibásodások költsége téged terhel.) A hibát honlapunkon keresztül gyorsan és egyszerűen bejelentheted, vagy küldj egy e-mailt ingatlankezelődnek.Nem tartozik a műszaki hibák vagy a napi elhasználódás körébe a törés, karcolás, szakadás, az étel-, ital- és vegyszernyomok, égésnyomok (mécses, cigaretta stb.), ilyen esetekben a javítás vagy a csere költsége téged terhel.
Mit kell a bérleti díjon felül fizetni?
Ahogy minden más lakásnál, közös költséget és a közműfogyasztások (fűtés, víz, villany) díját. A közös költséget a társasház állapítja meg, a többi díj pedig a mérőórák szerinti fogyasztás alapján kerül elszámolásra. Amennyiben szeretnél vezetékes internet vagy TV szolgáltatást, arra külön kell előfizetned a szolgáltatónál, jellemzően a Magyar Telekomnál.
Milyen közműórákat kell a nevemre íratnom?
Csak a villanyórát. Az MVM-től közvetlenül te fogod kapni a számlát, és azt nekik is kell megfizetned. A lakás átadásakor ingatlankezelőd odaadja neked a szükséges nyomtatványt, amit be kell vinned valamelyik MVM ügyfélszolgálatra. A bérleti jogviszony megszűnésekor jegyzőkönyvet veszünk fel, amiben rögzítjük a villanyóra állását is. Ezzel az állással történik az óra átírása az új bérlő vagy a mi nevünkre, te pedig kapsz egy elszámoló számlát az MVM-től.
Mennyi lesz a közös költség?
Ezt minden esetben a társasház dönti el, a konkrét összeget még a szerződéskötés előtt ingatlankezelődtől tudhatod meg. Fontos, hogy a közös költségről, minden más társasházhoz hasonlóan, nálunk is valamikor tavasszal dönt a ház közgyűlése, azaz a bérleti időszak alatt emelkedhet a közös költség összege. Az, hogy emelkedik-e a közös költség, és ha igen mennyivel, alapvetően a társasházban dolgozó alvállalkozóktól függ (takarítók, portaszolgálat, külső karbantartók stb.).
Hogy történik a fogyasztás elszámolása?
Minden lakásunkhoz tartozik villanyóra, hőmennyiség mérő, egy hideg- és egy melegvízóra. A villanyóra állását te olvasod le és jelented be a szolgáltatónak, aki ez alapján készíti el a számlát. A hőmennyiségmérő és a vízórák leolvasásáról a társasház gondoskodik, és ezek alapján számolják ki a fűtési- (esetenként hűtési), vízfelmelegítési- valamint víz- és csatornadíjadat. Az egyes házakban eltérhet a fogyasztás elszámolása. Van, ahol külön havi fix díjként számolják el például a ház gázórájának alapdíját, illetve más szabályok szerint számolják a közös területek fogyasztását, a hőveszteséget. Ami viszont mindenhol megegyezik, hogy alapvetően a fogyasztásoddal arányos díjat fogsz fizetni.
Miért van külön hideg és meleg vízóra, hogyan számolják el a vízfogyasztásomat?
Azért, mert a melegvíz fogyasztásod után kétféle díjat is kell fizetned. Egyszer magáért a vízért (amiben a csatornahasználat is benne van), egyszer pedig a víz felmelegítéséért.
A fizetendő vízdíj attól függ, hogy a házban a vízfogyasztás elszámolását a társasház végzi-e a vagy a mellékvízmérőkre a tulajdonosoknak kell külön szerződést kötnie a szolgáltatóval. Ha az elszámolást a társasház végzi (Teve Apartmanház, Bárd Apartmanház, Metrodom River), ami a kedvezményes lakossági áron veszi a vizet, ezen az áron történik a továbbszámlázás, te is a lakossági árat fogod megfizetni. Amennyiben viszont az órák a tulajdonosok, ebben az esetben a Flatco Csoporthoz tartozó cég nevén vannak, a vízért úgynevezett piaci árat kell fizetnünk. Ebben az esetben ezt a piaci árat fogjuk továbbszámlázni neked.
Hogy tudom megfizetni a közműdíjakat, közös költséget?
Az áramot az MVM-nek fizeted, minden más díjat a Flatco számláz ki neked havonta a bérleti díjjal együtt, és kizárólag banki átutalással tudod kifizetni.
Mennyibe kerül a közösségi helyiségek, szolgáltatások használata
Nem kerül külön díjba, az edzőterem, szauna, közösségi tér és játékszoba, stb. használatát a közös költség fedezi. Ha viszont elmulasztod magad után a takarítást, rendrakást, a társasház külön díjat számíthat fel neked ezért.
Hogyan fizethetek elő internetre, TV-re?
Közvetlenül a szolgáltatónál, jellemzően a Magyar Telekomnál. Náluk külön a Flatcohoz dedikált üzletkötő fog segíteni neked, hogy a lehető leggyorsabban megköthesd szerződésedet és bekapcsolják a szolgáltatást. Ha korábban is a Telekom ügyfele voltál, esetleg náluk van a mobilod, áthozhatod előfizetésedet, illetve igénybe veheted a szolgáltatói kedvezményeket. Ehhez nincs szükséged se a beleegyezésünkre, se a közreműködésünkre, igény szerint intézed az előfizetést, illetve lemondást.